W jaki sposób wyceniane są usługi SEO?

W jaki sposób wyceniane są usługi SEO?Firmy prowadzące biznes w internecie doskonale zdają sobie sprawę, jak dużą częścią przetrwania na współczesnym rynku jest efektywne pozycjonowanie. Oczywiście w owej efektywności zawarty jest stosunek kosztów do wyników. Innymi słowy - jak duży budżet należy przeznaczyć na SEO, by uzyskać satysfakcjonujące rezultaty? Jest to naturalnie kwestia bardzo indywidualna, jednak można wyróżnić szereg czynników, od których zależy wycena tego typu usług. Zostaną one opisane w tym artykule.

Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności?

Większość agencji SEO opiera wycenę usług o analizę takich parametrów jak profil linków i stopień optymalizacji. Wstępnie oceniwszy autorytet domeny, będzie można określić, ile pracy będzie potrzebne, aby wzmocnić go w stopniu wystarczającym do zdobycia i utrzymania wysokich pozycji. Jest to podejście o wiele bardziej produktywne od często stosowanej w branży metody oceniania konkurencyjności branży na podstawie ilości wyników zwracanych przez wyszukiwarkę. Istnieje bowiem wiele fraz, które co prawda zwracają ogromną ilość wyników, ale nie charakteryzują się konkurencyjnością. Chodzi tutaj o frazy bardzo ogólne, takie jak np. "pierwszy".

Ocena trudności danego zapytania wymaga zatem nieco bardziej pogłębionej analizy. Konieczne będzie użycie planera słów kluczowych. Sprawdzając za jego pomocą interesujące nas zapytania, poznamy następujące parametry:

- ilość wyszukiwań danej frazy,
- stawka za kliknięcie.

czytaj dalej

reklama

W dużym uproszczeniu można stwierdzić, iż trudność frazy jest do nich wprost proporcjonalna. Nie uwzględnia to jednak faktu, iż rzadko wyszukiwane frazy również potrafią być bardzo konkurencyjne, jeżeli wpisywane są przez klientów, którzy są gotowi zamówić ekskluzywne produkty lub usługi. W ich przypadku koszt za kliknięcie może być wysoki pomimo małej ilości wyszukań, dlatego właśnie ten pierwszy parametr jest dla nas najistotniejszy.

Gruntowna analiza domeny

Wspomnieliśmy już powyżej, iż wycena pozycjonowania oparta jest w dużej mierze o analizę domeny. W jej skład wchodzą takie czynności jak:

- historia domeny - należy sprawdzić, czy np. na stronę nie została wcześniej nałożona kara przez wyszukiwarkę - wówczas koszt usługi będzie wyższy,
- ocena widoczności strony w wyszukiwarce,
- profil linków - im wyższej jakości linki prowadzą do witryny, tym mniejsze będą koszty,
- ocena zawartości strony - im wyższy poziom optymalizacji domeny, tym mniejszą pracę będzie musiała wykonać agencja.

Z wycenianiem pozycjonowania jest zatem trochę jak z naprawą auta - im poważniejsze usterki, tym większe koszty usługi!

Rodzaj planowanych działań i koszty pracy

Oprócz analizy domeny oraz konkurencyjności fraz, podczas wyceniania pozycjonowania bierze się pod uwagę także rodzaj planowanych działań. Strategia może bowiem uwzględniać zarówno stosunkowo tanie metody, takie jak np. katalogi stron czy profile na portalach, jak również i bardziej kosztowne, np. content marketing. Nie można zapomnieć również o tak prozaicznej kwestii, jaką są koszty prowadzenia działalności. Szczególnie w przypadku małej agencji trzeba uwzględnić koszty stałe, media czy opłatę za dostęp do specjalistycznych narzędzi.

W przygotowaniu artykułu pomogła strona nprofit.net/pl.

Komentarze