Biznes-desk.pl - portal nowoczesnego biznesu Zaloguj się do panelu managerskiegoDodaj obiekt szkoleniowy do bazyZałóż konto w portalu www.biznes-desk.pl

Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Porównywarki

Twój manager

login:

hasło:

» zarejestruj się
» przypomnienie hasła

Warto zobaczyć

tesko.biz

Tesko.biz to nowy sklep papierniczy! Posiadamy własną produkcję skoroszytów, teczek!

  • tesko.biz
  • Marki, które są nie tylko markami

    dodano: 2014-06-11 przez: ZMG

     wersja do druku poleć znajomemu

    Marki, które są nie tylko markamiChodzimy w adidasach, popijając colę i uważnie stąpając po linoleum. Niektórzy jeżdżą dżipami, a inni wspominają, jak tankowali na cepeenie. Dobrze, że większość z nas nie stosuje na co dzień heroiny.

    W Wielkiej Brytanii każdy budowlaniec wie, jak prawidłowo nazywać koparko-ładowarki – JCB. I nie chodzi o to, że Brytyjczycy tak bardzo kochają tego producenta. Rzecz nie w tym, że rezygnują dla niego z wyrobów Caterpillara czy Johna Deere. Po prostu w przeszłości pozycja rynkowa firmy założonej przez Josepha Cyrila Bamforda była tak silna, że jej nazwa weszła do powszechnego użycia.

    Koparki i odkurzacze

    Teraz więc brytyjski budowlaniec nie powie, że interesują go łyżki do koparko-ładowarek. Stwierdzi, że potrzebuje tych samych części do JCB. Tak jest krócej, wygodniej i zgodnie z wieloletnia tradycją.

    Żony zapracowanych brytyjskich budowlańców „od zawsze” korzystały z odkurzaczy firmy Hoover. Teraz, gdy sprzątaniem zajmują się zarówno mężczyźni jak i kobiety, nazwa marki oznacza właśnie odkurzacz.

    Linoleum do dowolnego użytku

    O ile Hoover wciąż produkuje odkurzacze (a także inne urządzenia), to w przypadku wspomnianego wcześniej linoleum jest inaczej. Nazwa tak bardzo wtopiła się w nasz język, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że także w tym przypadku mamy do czynienia z marką. Bardzo starą i od dawna niebyłą marką.

    Po raz pierwszy została wykorzystana przez Frederica Waltona w 1864 roku.

    czytaj dalej

    reklama

    Inaczej jednak niż koparko-ładowarki jcb czy odkurzacze hoover szybko nią być przestała. Po procesie, który miał miejsce w 1878 roku uznano, że linoleum to nazwa powszechnie stosowana, nie chroniona prawem.

    Dżipem czy łazikiem?

    Są sytuacje, w których nazwa jest powszechnie wykorzystywana, po czym traci popularność. Jeszcze dekadę czy dwie temu każdy samochód terenowy określany był w Polsce mianem dżipa lub łazika. W obu przypadkach mamy do czynienia z nazwą konkretnego producenta.

    Jeep jako określenie samochodu z napędem na cztery koła stosowany był zresztą nie tylko u nas. Właściciel firmy, Chrysler, podjął jednak działania, które miały przywrócić nazwie jej pierwotne znaczenie. Zrobił to w przewrotny sposób. Slogan reklamowy kolejnego modelu brzmiał: Wynaleźli słowo SUV, żeby nie nazywać swoich produktów Jeepami.

    Z kolei łazik przestał być stosowany zapewne dlatego, że aut marki UAZ jest już u nas niewiele. Są raczej ciekawostką kolekcjonerską, produktem który wypadł z masowej świadomości.

    Gdzie tankować?

    Niektóre nazwy wypadają z powszechnego użycia ponieważ właściciele praw najzwyczajniej w świecie je porzucają. Kto pamięta rebranding największego polskiego koncernu energetycznego, wie o co chodzi. Nowa nazwa pojawiła się dopiero w 1999 roku. Wcześniej na stacjach benzynowych widniało logo z trzema literami: CPN. A kierowcy, którzy jeździli zatankować mawiali, że jadą „na cepeen”. Rebranding się udał: dziś nikt nie używa starej nazwy.

    Co innego z heroiną. W tym przypadku dawny właściciel praw do tej marki, niemiecki koncern farmaceutyczny Bayera raczej nie zgłasza roszczeń. Warto dodać, że nazwa pochodzi od niemieckiego słowa heroisch, bohaterski, silny. Bayer stracił prawa do heroiny (oraz aspiryny) jako nazwy po traktacie wersalskim w 1919 roku.

    Wniosek z tego jest taki, że niezależnie od tego, czy chodzi o łyżki do koparko-ładowarek (czy też do jcb, jak powiedzieliby Brytyjczycy) czy samochody terenowe, ludzie kojarzą konkretne nazwy z konkretnymi produktami. Lubią też ułatwiać sobie życie. Dlatego chodzą w adidasach a nie butach sportowych.
     

    Źródło:
    materiał napisany przez ekspertów ZMG, giełdy maszyn budowlanych, na której mozna kupić m.in. koparko-ładowarki JCB.

    przeczytano: 3460 razy

    home   |   polityka prywatnosci   |   mapa strony   |  kontakt   
    ©Copyright www.biznes-desk.pl - wszystkie prawa zastrzeżone