Biznes-desk.pl - portal nowoczesnego biznesu Zaloguj się do panelu managerskiegoDodaj obiekt szkoleniowy do bazyZałóż konto w portalu www.biznes-desk.pl

Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Porównywarki

Twój manager

login:

hasło:

» zarejestruj się
» przypomnienie hasła

Warto zobaczyć

  • szaliki kibicowskie na zamówienie
  • STUDIO GRAFICZNE/WZORY NA ZAMÓWIENIE. Możliwość haftu na szalu.
  • efanshop.com
  • e księgarnie
  • książki tysiące książek w niskich cenach odbierz bezpłatnie empiku najnowsze bestsellery zapowiedzi recenzje sprawdź naszą ofertę
  • prawolingo.pl

    Działaj Globalnie

    dodano: 2015-04-10 przez: Paweł Ogrodnik

     wersja do druku poleć znajomemu

    Działaj Globalnie

    Rośnie liczba polskich przedsiębiorców, którzy decydują się na rozszerzenie grupy swoich odbiorców nie tylko na rodzimym rynku, lecz również w krajach Europy Zachodniej. Wiele osób może to zdziwić ale dożyliśmy czasów, gdy coraz więcej polskich firm lokuje swoje przedstawicielstwa w krajach tak zwanej starej Unii i, co więcej, z sukcesem sprzedaje tam mnóstwo towaru. Okazuje się, że Polska ma również coś do zaoferowania, a nie jest tylko miejscem, w którym zagraniczne korporacje lokują swoje oddziały zajmujące się nisko płatnymi pracami. Zobacz, jak radzą sobie polskie firmy na wymagających zagranicznych rynkach.

    Nie tylko giganci

    Ekspansja za granicę wielu osobom kojarzy się głównie z tworzeniem nowych oddziałów przez wielkie firmy. Tak też się dzieje, lecz według ekspertów, z naszego wejścia do Unii Europejskiej korzystają obecnie już nie tylko giganci. Rośnie liczba małych i średnich firm, które decydują się na wejście na rynki zagraniczne właśnie. Co więcej, badania ekspertów pokazują, że dla większości tych przedsiębiorstw, handel z zagranicznymi odbiorcami stanowi podstawowe źródło dochodu.

    Dlaczego wychodzimy na Zachód?

    Przyczyn ekspansji polskich firm na zachodnie rynki jest co najmniej kilka. Przede wszystkim, stało się to znacznie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki powszechności Internetu możemy dziś w kilka godzin stworzyć doskonale działający sklep internetowy, sprzedający swoje towary w dowolnym miejscu na świecie.

    czytaj dalej

    reklama

    Na tym opiera się model biznesowy wielu polskich firm, które postanawiają wyjść poza rodzimy rynek. Nie będziemy już nawet wspominać o tym, że dzięki obecności Polski w europejskich strukturach, rodzimym firmom znacznie łatwiej jest rozpocząć ekspansję na Zachód, ponieważ skasowany został cały szereg ograniczeń prawnych i podatkowych. I jeszcze jedna kwestia - rynki zagraniczne są znacznie bardziej chłonne niż rynek polski. Przeciętny odbiorca w każdej z branż dysponuje znacznie grubszym portfelem niż typowy Kowalski. Po prostu, kusi obietnica większych zysków. Stosunek zagranicznych walut do polskiego złotego wciąż jest bardzo korzystny dla firm, które produkują w Polsce, dzięki czemu znacznie rosną przychody firm działających za granicami kraju.

    Popularność polskiej produkcji

    Mówi się, że w dzisiejszych czasach Internet stał się swoistą agorą XXI wieku, czyli miejscem, w którym ludzie coraz chętniej wymieniają swoje poglądy i spostrzeżenia. Skoro nawet naukowcy korzystają  z dobrodziejstw Internetu, analizując treści tworzone przez Internautów, to i my pokusimy się o taką analizę. Szybkie spojrzenie na popularność fraz związanych z polskimi oknami pokazuje, jak bardzo poszukiwane są w Europie produkty made in Poland. Przykładowo, w Niemczech frazy związane z polską stolarką okienną są wśród internautów bardzo popularne. Specjalnie wspominamy o Niemczech, bowiem jest to rynek, na którym przeciętny konsument ogromną wagę przywiązuje do jakości kupowanych wyrobów.
    O popularności polskich produktów na zachód od Odry najlepiej świadczą liczby. Do tej analizy użyjemy danych udostępnianych przez Google, czyli najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę internetową.

    Słowo kluczowe (j. niemiecki)

    Słowo kluczowe (j.polski)

    Popularność (liczba wyszukiwań/miesiąc)

    Fenster

    Okna

    40,5

    Fenster kaufen

    Kup okna

    14,5

    Fenster online

    Okna online

    6,6

    Fenster Preise

    Ceny okien

    3,6

    Fenster aus Polen

    Okna z Polski

    3,6

    Źródło: Google Keyword Tool


    Jak widać w powyższej tabelce, Niemcy bardzo chętnie szukają informacji dotyczących okien polskich producentów. Co ciekawe, w Top 10 (pierwszej dziesiątce) wyszukiwań w Google na terenie Niemiec, fraza związana z oknami z Polski zdecydowanie przewyższyła popularnością zwroty związane z niemieckimi firmami produkującymi okna. Dodatkowo, jak pokazują dane tej wyszukiwarki, popularność okien z Polski wzrasta z roku na rok.

    Jaki z tego morał? Niemcy zdążyli już zauważyć, że produkowane w Polsce okna naprawdę czymś się wyróżniają. Co ważne, nie jest to już tylko cena, lecz, przede wszystkim, jakość. Teoretycznie, cecha niemierzalna, lecz z jakiegoś powodu nasi zachodni sąsiedzi stawiają na polskie okna. Nasz kraj jest zresztą jednym z potentatów w eksporcie stolarki okiennej w Europie, po Niemczech (sic!) Francji, Włoszech czy Wielkiej Brytanii.

    Zakupowe wybory Polaków

    W naszym kraju, gdzie panuje ogromna konkurencja na poziomie lokalnym, zdecydowanie ciężko jest nowej firmie się przebić. Gros klientów wybiera oferty dostawców, których znają od lat. Szczególnie widoczne jest to w małych ośrodkach, których w naszym kraju jest całe mnóstwo. Przykładowo, czy wiedzieliście o tym, że w Polsce jest ponad trzy tysiące producentów okien? Tak, to nie pomyłka. W niemal każdej większej miejscowości znajduje się fabryka okien, która od lat z powodzeniem dostarcza swoje wyroby na potrzeby lokalnego odbiorcy. Pozostali klienci idą do supermarketów, gdzie często oferowane są produkty tylko największych firm. Do niedawna sporo zysku zapewniali także deweloperzy, lecz nowym firmom ciężko przebić się do nich ze swoją ofertą, a ponadto, budowlany boom nieco ustał. Wszystko to sprawia, że pojedynczej firmie ciężko jest osiągnąć sukces w naszym kraju, przez co szuka innych rynków zbytu.

    A komu się udało?


    Historia wrocławskiej firm Norta to dowód na to, że wyżej przedstawione argumenty nie są tylko pustymi słowami. To przedsiębiorstwo z branży okiennej, które od lat z powodzeniem działa na Zachodzie. Firma powstała w 1993 roku i odniosła spory sukces w sprzedaży na rynkach zachodniej Europy, oferując stolarkę okienną pochodzącą z polskich fabryk. Widać to szczególnie w krajach niemieckojęzycznych, gdzie Fenster-Norta, jak po niemiecku brzmi nazwa firmy, sprzedaje mnóstwo polskich okien. Czytając to, wielu naszych rodaków z pewnością przeciera oczy ze zdumienia. Jak to możliwe, że Niemcy kupują polskie okna? Cóż, mało osób wie o tym, że nasz kraj odpowiada za ponad 40 procent światowej produkcji okien! Ocenia się, że wartość polskiego eksportu wynosi ponad 450 milionów euro. Polska stolarka okienna ceniona jest na całym świecie nie tylko za niskie ceny, lecz także za doskonałą jakość.

    Recepta na sukces

    Do niedawna uważano, że wszystkie firmy pochodzące z tak zwanego Bloku Wschodniego mogą konkurować na rynku zachodnim tylko i wyłącznie niską ceną. Niestety, czas pokazał że wiele firm działających w oparciu o to przekonanie, nie dało sobie rady na zachodnich rynkach. Niska cena niewątpliwie  działa to na klientów przy okazji sprzedaży, lecz warto pamiętać o tym, że w przypadku, gdy pojawią się jakiekolwiek komplikacje, konieczność zapewnienia obsługi serwisowej potrafiła przekreślić sens prowadzenia firmy. Cóż, nie chcemy tu wchodzić w żadne paternalistyczne tony, lecz tak to jest, gdy konkuruje się wyłącznie ceną, a co za tym idzie, stosuje minimalną marżę.

    Być może, jest już najwyższy czas, by wreszcie pozbyć się przekonania o tym, jakoby polska produkcja musiała opierać się o najtańsze oferty. Niestety, polscy przedsiębiorcy często próbują się przebić najtańszymi ofertami, z których często osiągają minimalny zysk. W rezultacie, cały biznes na Zachodzie traci sens, choćby przy okazji wspomnianych już napraw gwarancyjnych.

    przeczytano: 3085 razy

    home   |   polityka prywatnosci   |   mapa strony   |  kontakt   
    ©Copyright www.biznes-desk.pl - wszystkie prawa zastrzeżone