Analityka w sklepie internetowym ? sprawne zarządzanie stroną
Mając sklep internetowy, ważnym elementem jest znajomość swoich klientów oraz umiejętność dotarcia do klienta docelowego.
Niestety wielu właścicieli nie ma pojęcia, jak to osiągnąć. Nie wiedzą, że istnieje przecież bardzo proste narzędzie, jakim jest analityka internetowa. Co to takiego? Jest to proces, podczas którego zbiera się dane ze stron internetowych oraz aplikacji, analizuje się je i na tej podstawie podejmuje konkretne działania.
Czego dotyczy analityka w sklepie internetowym
Taka analiza może dotyczyć dosłownie wszystkiego, począwszy od ruchu na stronie, od ścieżki użytkownika do momentu dokonania zakupu, poprzez trendy w zachowaniu odwiedzających, kończąc na stronach internetowych, gdzie potencjalny klient wszedł do twojego sklepu przez link polecający.
Analitykę w sklepie internetowym możemy podzielić na sektory:
1) Zbieranie danych
2) Analizowanie danych
3) Raporty
4) Rekomendacje
Kluczowe Wskaźniki Efektywności
Taką analitykę zaczynasz wdrażać na początku swojej działalności, poprzez generowanie raportów sprzedaży, a ich zestawienie jest właśnie daną analityczną.
reklama
Najpierw jednak powinieneś określić cele, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI). Dla każdego sklepu internetowego będą one inne, ponieważ są zależne od założeń firmy i celów strategicznych oraz operacyjnych, np.: poziom satysfakcji klientów, liczba reklamacji, ilość uszkodzonych towarów, wysoka jakość obsługi, wysoki zysk, zwiększenie sprzedaży, zwiększenie rozpoznawalności marki.
Musisz wybrać najważniejsze dane, ponieważ generowanie nieistotnych raportów jest stratą czasu. Taka analityka internetowa ma ci pomóc poznać słabe i mocne strony twojej działalności. Raportowanie pomaga znaleźć tzw. wąskie gardła. To właśnie na ich podstawie możesz wybrać odpowiednie działania polepszające ruch i sprzedaż na stronie.
Narzędzia do analizy internetowej
Najbardziej znanymi i darmowymi narzędziami są Google Analytics, Google Tag Manager oraz 4qsurvey. Pozwalają one na monitorowanie tego, co dzieje się na stronach sklepu internetowego oraz w jego otoczeniu. Istnieje również wiele innych płatnych i rozbudowanych programów, ale najpierw musisz się zastanowić nad kluczowymi celami.
Jeżeli potrzebujesz profesjonalnej obsługi, a sam nie masz czasu zajmować się analityką, skorzystaj z fachowej pomocy agencji interaktywnych.
Komentarze