Mały może dużo

Mały może dużo

Działania z zakresu media relations nie są domeną tylko i wyłącznie dużych firm. Paleta nowoczesnych mediów (zwłaszcza internetowych) jest tak szeroka, że bez żadnych problemów może z niej skorzystać każdy, kto ma coś do przekazania otoczeniu.

Na temat media relations napisano i powiedziano już wiele. W czasach, gdy media stanowią piątą władzę oczywistym jest, że w interesie każdej firmy leży utrzymywanie dobrego wizerunku w mediach. Istotnym problemem jest jednak fakt, iż arkana skutecznego media relations posiadły przede wszystkim duże firmy, prowadzone przez agencje pr-owe. Przedsiębiorstwa niższego szczebla z reguły wolą zainwestować w reklamę wizualną (plakaty, spoty reklamowe), wierząc w jej większą skuteczność.

Tymczasem, małe i średnie firmy są tak samo uprawnione do stosowania narzędzi media relations jak duże przedsiębiorstwa. Z powodzeniem mogą więc wykorzystywać informację prasową, wywiad okolicznościowy czy zapraszanie dziennikarzy na eventy. Jedyną różnicą w porównaniu do dużych firm jest adresat tych działań pr-owych. Z reguły bowiem nie ma sensu uderzać do ogólnotematycznych i ogólnopolskich kanałów medialnych, ponieważ nawet jeśli opublikują one informacje o naszej marce, to wiadomość owa nie trafi do grup docelowych wyznaczonych przez firmę. Lepiej więc zastąpić armatę magazynkiem pełnym celniejszych pocisków mniejszego kalibru.

czytaj dalej

reklama


Spójnikiem kontaktów z mediami powinno być zdefiniowanie pola, na którym spotykają się firma, jej klienci oraz media. Jak określić takie pole? Skomplikowane na pierwszy rzut oka zadanie okazuje się łatwym do wykonania. Po pierwsze, należy jasno sprecyzować, kto jest naszym klientem (przykładowo może nim być kobieta w wieku od 20 do 60 lat, dbająca o swój wygląd, szukająca lokalnych salonów piękności oferujących profesjonalne zabiegi kosmetyczne). Definiując target firmy należy więc wziąć pod uwagę takie cechy socjo-psychologiczne klienta, jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zarobki, wykształcenie, potrzeby. Krokiem drugim jest wykonanie dokładnego monitoringu mediów, mającego na celu znalezienie pism, telewizyjnych kanałów tematycznych czy portali internetowych, z których mogą korzystać obecni i potencjalni klienci firmy. Potem nie pozostaje już nic innego, jak nawiązać kontakt z wytypowanymi mediami.

Jeżeli firma nie chce samodzielnie prowadzić swoich kontaktów z mediami może skorzystać z usług profesjonalnych agencji. Media relations to bardzo delikatny obszar działań wizerunkowych brandu, wymagający zaangażowania, profesjonalizmu i stałego monitorowania – mówi Łukasz Holik, właściciel Agencji Interaktywnej HOLIK.pl, specjalizującej się między innymi w działaniach media relations.- Jeden nieuważny krok w dziedzinie kreowania wizerunku w mediach (na przykład poważny błąd merytoryczny w artykule) może ściągnąć na firmę medialną burzę, która owocuje spadkiem zaufania klientów.

Dobór mediów wykonany zgodnie ze zdefiniowanym przez firmę targetem ma na celu wyłonienie tych kanałów medialnych, które dotrą z naszym przekazem do zainteresowanych odbiorców.  Największą skuteczność dają media lokalne oraz branżowe, a więc prasa tematyczna, telewizyjne i radiowe kanały tematyczne oraz wortale internetowe. Adekwatną formą promocji firmy w mediach branżowych jest publikowanie artykułów eksperckich, które nie są zwykłym tekstem reklamowym, atakującym odbiorców jaskrawymi hasłami. Artykuł ekspercki w subtelny sposób zaciekawia czytelników tematem oraz buduje wizerunek firmy, jako profesjonalnego eksperta w danej dziedzinie – tłumaczy Łukasz Holik. Publikowanie w mediach branżowych daje również szansę na to, że nasza oferta nie zginie w natłoku innych informacji, mających charakter masowy (tak jak może się stać w przypadku mediów ogólnotematycznych, mających zasięg ogólnokrajowy).

Aby pokazać, jak szerokie możliwości daje współpraca z mediami branżowymi posłużmy się przykładem. Właściciel średniej wielkości firmy produkującej ubrania ciążowe, mającej siedzibę w Katowicach, sprzedający swoje produkty za pośrednictwem sklepu internetowego chce zainteresować swoim produktem kobiety w wieku od 20 do 40 lat, mieszkające na terenie całej Polski. Naturalnym kanałem dotarcia do takiego konsumenta są media branżowe, a więc prasa kobieca (zwłaszcza ta dotycząca ciąży) oraz portale tematyczne (serwisy internetowe dla młodych mam).

Poprzez wykorzystanie mediów adekwatne do proponowanych produktów i usług oraz pożądanych klientów mała bądź średnia firma ma możliwość narobienia dużo szumu, szumu medialnego.

Komentarze