Komunikacja międzykulturowa, czyli jak zrozumieć innych

Komunikacja międzykulturowa, czyli jak zrozumieć innych

Komunikacja komunikacji nie równa. To co jest skuteczne na polskim rynku, w państwach arabskich może okazać się niedopuszczalne. Z kolei to co we Włoszech jest rzeczą naturalną w Polsce zostanie odebrane jako naruszenie dystansu społecznego. Oto kilka praktycznych porad jak prowadzić międzynarodowy biznes unikając tzw. dystansu kulturowego. W części pierwszej charakterystyka państw śródziemnomorskich.

Patriarchat włoski 
* Włosi słyną ze swojej gościnności, towarzyskiego sposobu załatwiania interesów oraz familijnego typu prowadzenia przedsiębiorstw. Dlatego też finalizując transakcję we Włoszech należy nastawić 
się na relacje, uściski, długie spotkania, które często będą przerywane na posiłki. 

* Ponadto należy pamiętać, że ostateczna decyzja podejmowana będzie przez całą rodzinę, na czele której zawsze stoi ojciec. Nie należy również odmawiać Włochom, gdy Ci zapraszają na obiad bądź kolację.

Hiszpania z temperamentem

Hałas, żywiołowość, radość z życia – wszystkie te określenia pasują do sposobu prowadzenia rozmów biznesowych w Hiszpanii.  Niepunktualność, długie i często przerywane rozmowy negocjacyjne, a nawet wielokrotne potwierdzanie terminów kolejnych spotkań należą do codzienności biznesowej. 

* Ponadto Hiszpanie cechują się niskim stopniem sformalizowania kontaktów biznesowych.

czytaj dalej

reklama

Rozmowy biznesowe warto poprzedzić rozmowami o rodzinie, urokach Hiszpanii czy piłce nożnej. W ten sposób buduje się więź zaufania, co przekłada się na lepsze warunki negocjacyjne.  Należy również pamiętać, że w Hiszpanii od godziny 13 do 16.00 panuje siesta, nikt w tym czasie nie pracuje.

* Ważne jest również unikanie negatywnych wypowiedzi na temat narodowego święta Hiszpanów - corridy. Pomimo niezrozumienia i wielu negatywnych opinii należy zrozumieć, że jest to nierozerwalna część tradycji hiszpańskiej.

Zrozumienie wagi różnic kulturowych pozwoli lepiej zrozumieć swoich partnerów biznesowych, a przede wszystkim unikać sytuacji dwuznacznych.  Zmniejszając dystans kulturowy zwiększamy swoje szanse na sukces w biznesie.



CreativeMedia wizerunek-doradztwo-szkolenia
firma wyróżniona w konkursie MIKROPRZEDSIĘBIORCA ROKU 2010 Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy

Komentarze